FAQ
Veelgestelde vragen
Vind snel een antwoord op uw vraag door de meest gestelde vragen en bijhorende antwoorden te bekijken.
Wat is het nut van deze toepassing?
Je helpt contacttracers het virus op de hielen zitten door besmettingshaarden te kunnen detecteren en het spoor van besmettingen te kunnen volgen waardoor verspreiding kan beperkt worden.
Waarom zouden we deze inspanningen doen?
Horeca ondernemers zien zwarte sneeuw. Covid legt het land plat. Wij allen als mens zijn een sociaal beestje en gezelschap moeten missen weegt zwaar. Hoe blij waren we niet toen we weer de deur uit konden nadat Covid een eerste lockdown veroorzaakte? We moeten er dus alles aan doen om niet af te glijden naar nieuwe lockdown. Voor de uitbaters van onze geliefde horecazaken, voor onszelf, voor elkaar. Dat kan enkel door slim te strijden tegen een virus dat niet even adaptabel is als wijzelf. We hebben de tools in handen. Discipline en fun kunnen hand in hand gaan, en deze tool, die weliswaar een klein beetje inspanning vergt, is één van de mogelijkheden om met jouw bubbelbende fun te kunnen blijven hebben bij uw favoriete lokale horeca.
Is de registratie van mijn aanwezigheid verplicht?
Op heden is het door de overheid verplicht om een bezoek aan horeca te registereren. Per bubbel minstens één contactpersoon.
De regels zijn iets anders naargelang de regio. Zo is de bubbel in regio Antwerpen reeds gereduceerd tot 10, elders is dat nog steeds 15 personen. In regio Antwerpen moet iedereen van jouw bubbelbende geregistreerd worden, in de andere regio’s volstaat de registratie van één persoon per bubbel. Met de bedoeling dat men via die persoon ook de anderen kan traceren. Natuurlijk kan het geen kwaad om meer mensen te registreren per bubbel zodat we het de contacttracers, wanneer nodig, makkelijker maken.
Kan ik registratie van mijn bezoek weigeren?
Dat kan natuurlijk, maar bij het weigeren van registratie is de horeca uitbater wettelijk verplicht u de toegang tot de zaak te verbieden. U loopt bovendien het risico op een boete van 250 Euro. Een uitbater die het met de voeten treden van de voorschriften tolereert kan overigens een boete van 750 Euro krijgen.
Wat gebeurt er met mijn gegevens?
Uw gegevens worden maximaal 30 dagen bewaard in een database. Overheden/contracttracers krijgen bij expliciet verzoek toegang tot de opgevraagde data. Zo kan men opvragen welke bezoekers (bubbelverantwoordelijken) tussen twee momenten op eenzelfde dag aanwezig waren. Of wanneer een bepaalde bubbel in/uitcheckte. Dit stelt hen in staat contact te leggen. De gegevens worden op geen enkele andere manier aangewend. Ook horecauitbaters krijgen geen toegang tot de gegevens die bezoekers in het systeem ingeput hebben. Plenso zal zichzelf toegang verschaffen voor het normale beheerswerk en om te voldoen aan de eventuele vragen van bevoegde overheden. De geest van de gdpr wetgeving wordt onverminderd in acht genomen. Het kan dat het systeem u ter info een mail stuurt met wat u zélf invulde in het systeem.
Wie zit achter bubbelbende.be?
Bubbelbende is ontsproten uit een initiatief van Jeroen Soenen en Kristof Plovie, beiden webwarriors van de Roeselaarse internetfirma Plenso bvba. Het geheel werd uitgewerkt op recordtempo. Tussen vrijdagavond 24/07 en zaterdagochtend 12u. Om al in zijn meest rudimentaire vorm online te gaan vanaf 9 u ’s morgens. Er stonden namelijk – gedwongend door de beslissingen van de veiligheidsraad, reeds 15 klanten te popelen om de tool in gebruik te nemen.
Dit snelle schakelen kan impact hebben op de kwaliteit bij oplevering. Dit betekent dat testing, voortschrijdende inzichten, correcties, uitbreidingen en uitdiepingen zullen plaatsvinden, toe te passen op de live versie vanaf lancering, op dagelijkse basis. Als webprofessionals hebben we ons jaarlijks zomerverlof onderbroken om invulling te geven aan een duidelijke nood in een context van hoge sense of urgency. Onvolmaaktheden die zich eventueel manifesteren zijn daar het gevolg van en zullen sowieso tijdelijk zijn en weggewerkt worden.
Wat kost dit voor de horecauitbater?
We streven naar een zo laag mogelijke bijdrage volgens de shared cost of development filosofie. Daarbij houden we rekening met aanmaakkost en onderhoudskost alsook gerelateerde dienstverlening, tussenkomsten etc. We vragen een kleine bijdrage aan de horeca-uitbaters, van 60 euro excl. btw voor de setup en de eerste 3 maanden . Het kan zijn dat de prijs zal evolueren afhankelijk van diverse parameters.
Indien interesse mail naar: jeroen@plenso.be